Orchestra: Samen taken afwerken
Het wordt bijna een gewoonte, schrijven over iPhone task managers.
Dat komt natuurlijk omdat er zo veel handige iPhone apps zijn om je taken te beheren! Dus als ik dan van een paar lezers de vraag krijg of ik misschien een keer wat wil vertellen over Orchestra… Wie ben ik dan om nee te zeggen? 😉
Wat is Orchestra?
Zoals je uit de introductie waarschijnlijk al begreep: Orchestra is een applicatie voor je iPhone om je taken te beheren, ook als je onderweg bent.
Waarom is Orchestra leuk?
Wat Orchestra nog wat leuker maakt dan andere iPhone task managers (zoals Clear, FIT Memo en herinneringen) is de mogelijkheid om makkelijk samen te werken.
Ook de mogelijkheid om taken in te spreken (maar dat kende we al natuurlijk 😉) is natuurlijk leuk!
Ten slotte is er nog de prijs die sommige mensen zal overtuigen (en anderen afschrikken): het is 100% gratis.
Hoe werkt Orchestra?
Om Orchestra te gebruiken heb je wel een gebruikersaccount nodig. Je kunt deze gelijk aanmaken als je de applicatie voor de eerste keer start. Je vult wat gegevens in en boem, je kunt aan de slag!
Bovendien kun je de meeste gevens zo uit je adresboek laten vullen door de applicatie.
Wanneer je een account hebt, heb je twee opties om je taken te beheren. Vanaf je iPhone of vanaf het web!
Op https://web.orchestra.com/ kun je namelijk gewoon inloggen en je taken inzien, toevoegen, bewerken, delegeren etc.
De web-versie is officieel nog in beta, maar kwam prima door mijn eerste testjes heen. Zo kun je ook taken beheren als je je iPhone níet bij de hand hebt.
Taken beheren op je iPhone met Orchestra
Houd je het liever bij de iPhone app? Je ziet dan onderin het scherm een duidelijke knop met een plus. Tik er één keer op om tekst in te voeren en houdt ‘m ingedrukt om te spreken. Helaas kun je de taken niet zo maar in het Nederlands inspreken. Als je er echter geen problemen mee hebt om zoiets in het Engels te doen werkt dit best goed!
Is Orchestra geschikt voor GTD?
Je kunt een ingesproken, of ingetypte, taak vervolgens opslaan in een lijst naar keuze. Je kunt deze zelf aanmaken, bewerken en verwijderen.
Zo is Orchestra deels in te richten voor Getting Things Done door een lijst per project aan te maken en natuurlijk nog 2 aparte lijsten voor Inbox en Someday.
Contexten verwerken in dit systeem is echter lastiger. Dus de vraag die ik vaak stel bij deze systemen: “Kan dit werken voor GTD?” moet dit keer negatief beantwoord worden.
Markeer belangrijke taken
Dat betekent natuurlijk niet dat de applicatie op zich niet goed is. Het biedt voldoende opties om je taken te beheren. Je kunt einddatums instellen (je moet de taak dan eerst toevoegen en er dan op tikken), notities toevoegen en belangrijke taken beheren.
Dit doe je door op het sterretje voor de taak aan te raken. Met het icoontje linksboven kun je vervolgens filteren om alleen je belangrijke taken te zien.
Verder is er een optie om alles te zien wat je gedaan hebt. Ook leuk! En af en toe gewoonweg belangrijk.
Ten slotte is er natuurlijk nog de optie om samen te werken met andere mensen. Dit noemde ik al in de introductie als een sterk punt van de applicatie.
Samenwerken aan taken met Orchestra
Om samen aan een taak te werken is het wel belangrijk dat de andere persoon ook gebruik maakt van Orchestra. Natuurlijk kunnen zij ook eenvoudig een account aanmaken als ze er nog geen hebben.
Een taak delegeren doe je daarna heel simpel. Je tikt op een taak die je hebt aangemaakt en dan op het knopje waar nu “Me” staat met een poppetje er naast.
Daarna typ je gewoon een emailadres of telefoonnummer in (of makkelijker nog: selecteer je er één vanuit je adresboek) en krijgt de ander automatisch een notificatie dat jij wilt dat ze iets doen!
Door op het icoontje links onder te tikken kun je de status vervolgens prima volgen.
En door te tikken op het icoon rechtsboven (ook weer met het poppetje) selecteer je zo van welk contactpersoon je de taken wilt zien!
Orchestra naar je eigen wensen instellen
En zoals dat gebeurt bij een goede taskmanager app: er zitten allerlei configuraties in.
Rechtsonder vind je een tandwieltje dat je kunt gebruiken om je lijsten en profiel te beheren. Ook vind je hier de contacten die je hebt toegevoegd en natuurlijk: voorkeuren.
Als je geen zin hebt om de taken in je lijst daadwerkelijk af te werken kun je hier prima spelen. Bijvoorbeeld met de achtergrond die de hele app er uit laat zien alsof het getekend is op de zijkant van een koe! 🙂
Zo zijn er nog een paar mooie achtergrondjes te vinden die, als ze niets anders doen, je in ieder geval afleiden van je taken. 😉