Contact Center om snel je favoriete contacten te bereiken
Als groot fan van Launch Center Pro heb ik Contact Center vorig jaar ook op de eerste dag gedownload.
En daarna weer snel aan de kant gelegd.
Dit was toch niet de app voor mij besloot ik. Het miste de mogelijkheden, de kracht, van Launch Center Pro. Nu, ruim een half jaar later, heb ik echter de kracht van Contact Center ontdekt…
Wat is Contact Center?
Contact Center is een app die je eenvoudig een soort snelkoppelingen laat maken, om bijvoorbeeld mensen te bellen of een iMessage te sturen.
Bij deze snelkoppelingen staat niet alleen een klein tekstlabeltje, maar ook een afbeelding; bijvoorbeeld een icoon of foto.
Deze snelkoppelingen worden weergegeven in een raster van 3 bij 4, of 3 bij 5. (Afhankelijk van de grootte van je iPhone.)
Tik op een vak, en de bijbehorende actie (bellen, email sturen, iMessage sturen…) wordt uitgevoerd.
Natuurlijk is dit alleen interessant wanneer je de acties zelf kunt instellen. Dit is gelukkig het geval in Contact Center.
Hoe werkt Contact Center?
Nadat je de app gestart hebt, en de introductie doorlopen hebt, kun je beginnen de app in te stellen. Tik hier voor op het potlood rechtsboven en verwijder eventuele irrelevante acties.
Vervolgens tik je op een willekeurig vak met een grote “+” er in en kun je een nieuwe snelkoppeling (Shortcut) maken.
Je kiest hier bij eerst het type actie:
- Groepsbericht (
SMS/iMessage) - Individueel bericht (SMS/iMessage)
- Bellen
- FaceTime
- Contact tonen
Ook apps van derde partijen, zoals WhatsApp, worden ondersteund binnen deze app.
Nadat je het medium gekozen hebt, kun je details invullen. Kies bijvoorbeeld een vaste ontvanger, en zelfs een vast tekstbericht of de “fotobron”.
Zo maak je bijvoorbeeld snel acties om je laatste foto naar je partner te sturen via email, een selfie (door Front Camera te kiezen) naar je kind iMessage-en met de standaard tekst “Een selfie van papa!” of gewoon een standaard groep mensen die je een email wilt sturen.
Nadat je de actie hebt aangemaakt kun je deze gelijk testen door te tikken op de knop.
Contact Center acties organiseren in mappen
Ga je serieus aan de slag met de app, en begin je meer acties in te stellen? Dan wil je deze misschien organiseren in mappen.
Dit doe je op een zelfde manier als het toevoegen van een actie, maar nu kies je Folder in het menu. Deze mappen open je door er eenmaal op te tikken, waarna een nieuw raster verschijnt.
Op dit raster kun je ook acties zetten (je kunt geen mappen in mappen zetten) die zo allemaal bij elkaar staan.
Zo kun je bijvoorbeeld mappen maken per actie (Foto, iMessage), groep (Familie, Collega’s) of persoon.
In het laatste geval kun je ook gebruik maken van de optie Folder from Contact om in één keer een map te maken voor een contact met een aantal relevante acties.
Waarom is Contact Center leuk?
Zelf ben ik nog steeds niet echt een gebruiker van Contact Center. Maar zoals ik in het begin zei, heb ik recent wel de kracht ontdekt.
Dit gebeurde toen ik ergens in een la een oude iPhone vond. Ik heb besloten deze aan familie te geven die nog nooit eerder een iPhone (of andere smartphone) gehad hebben.
Door van te voren Contact Center te installeren en te configureren hebben zij nu een zeer simpele iPhone:
- Tik op de foto van het juiste (klein)kind om deze te bellen wanneer het bij de "Bel"-acties staat
- Tik op de foto van het juiste (klein)kind om deze een iMessage te sturen wanneer het bij de "Bericht"-acties staat
- En zelfs knoppen om direct "Ja" of "Nee" te sturen naar specifieke contacten
Contact Center naar jouw voorkeuren aanpassen!
Naast de configuratie van de acties, komt Contact Center met enkele andere opties die je kunt configureren. Linksboven, onder het tandwiel, vind je de volgende instellingen:
- Thema: kies een donker of licht thema, of zelfs het klassieke (donkere) thema
- Maak een backup. Natuurlijk maak je al backups van je iPhone (toch…? Ga dat anders een snel doen! 😉 ), maar via Create Backup kun je snel een backup maken van je acties binnen Contact Center
- Help geeft je toegang tot de uitgebreide documentatie van de app, als het antwoord niet in dit artikel staat
Je kunt vanuit de voorkeuren ook voor een paar euro de advertenties laten verwijderen. Niet alleen geeft dit je een extra rij opties, het voorkomt ook de vervelende advertentie-banner onderin.
Zeker wanneer je de app cadeau gaat doen aan een onervaren gebruiker is dit de moeite waard.
Contact Center is gratis te downloaden in de App Store